E-Auto’s in de winter – Hoe lang gaat de batterij mee?

E-Auto in de winter - hoe lang gaat de batterij mee?In de winter verbruikt een auto in Nederland veel meer energie dan in de zomer. Veel auto’s hebben voor- en achterruit verwarming en zelfs stoel en stuurwiel verwarming. In tegenstelling tot voertuigen met een interne verbrandingsmotor, die hier de restwarmte van de motor gebruiken, is de energie die nodig is voor elektrische auto’s uitsluitend afhankelijk van de aandrijf accu’s. De energie die wordt gebruikt voor de verwarming beperkt dus de actieradius van een elektrische auto. Maar hoe sterk is het verlies?

 

Wat is het actieradius verlies e-auto’s in de winter?

Ten eerste zou men het volgende moeten weten: als men aanvankelijk het extra energieverbruik negeert en alleen de energiebehoefte voor de aandrijving telt, neemt het bereik onevenredig af met toenemende snelheid. De reden: bij hogere snelheden wordt meer energie verbruikt als gevolg van luchtweerstand dan bij lagere snelheden.

Bij koude temperaturen is er extra energie nodig voor de verwarming van het interieur en mogelijk ook voor de batterijverwarming. Als je langzaam rijdt, heb je meer tijd nodig voor een bepaalde afstand, dus verbruikt de kachel meer energie dan dezelfde afstand op een hogere snelheid. Het resultaat: percentage vermindert het bereik bij lagere snelheden, veel sterker dan bij hogere. Hoe groter de batterijcapaciteit van een e-auto, hoe minder het afstandsverlies door de verwarming aanzienlijk is.

actieradius verschil elektrische auto in de winterDe testresultaten in detail
Voorbeeld Mitsubishi Electric Vehicle (i-MIEV)
Wat betekent dit in concrete termen? Hoe groot het bereikverlies bij verschillende snelheden en buitentemperaturen is, is onderzocht door de Oostenrijkse automobielclub ÖAMTC. Testvoertuig was een Mitsubishi Electric Vehicle (i-MIEV).

Conclusie
In stadsverkeer (30 tot 50 km/u) moet je een buitentemperatuur van 0ºC verwachten in vergelijking met milde 20ºC met een bereikverlies tot 50%. Bij hogere snelheden (100 km/u), bijvoorbeeld op snelwegen wordt het verlies teruggebracht tot ongeveer 10%. Hier is het bereik- zoals hierboven vermeld, maar inherent lager dan in stadsverkeer. In de vrieskou van min 20ºC zijn de verwarmingsverliezen weer aanzienlijk sterker. In stadsverkeer bedragen ze tot 65%, bij 100 km/u stijgen ze tot 20%.

Tips voor het omgaan met e-auto batterijen bij koud weer

Naast de rit is de verwarming de grootste extra energieverbruiker in de winter. Afhankelijk van de buitenkant en de gewenste binnentemperatuur heeft de verwarming wel tot 5 kW aan vermogen nodig. Een voordeel is dat elektrische auto’s heel snel kunnen opwarmen doordat de lucht direct wordt opgewarmd door het elektrische vermogen en je niet hoeft te wachten tot een verbrandingsmotor warm is. Bovendien werkt het verwarmingssysteem in de praktijk niet permanent met volledige belasting, maar wordt het geregeld. Het heeft dus alleen het volledige vermogen nodig in de verwarmingsfase en wordt geleidelijk verlaagd om de comforttemperatuur te handhaven.

De volgende tips kunnen u helpen aandrijfaccu energie te besparen:

Behandel de interieurverwarming gevoelig en stel deze indien nodig iets lager in. Gebruik bovendien de stoelverwarming, die dicht bij het lichaam werkt en daarom aanzienlijk minder energie nodig heeft.

Bij zeer lage temperaturen is het raadzaam om de e-auto indien mogelijk in een garage te parkeren om de koeling van de batterij te verminderen.

E-auto’s kunnen het interieur van het voertuig al voorverwarmen tijdens het opladen. Dus de verwarmingsenergie komt van het elektriciteitsnet en niet van de aandrijfbatterij. Dit kan vaak op afstand worden geprogrammeerd of gestart in de instellingen van het voertuig of nog gemakkelijker via de app.

Waar kan nog meer aan worden gedacht:

Energie besparen mag nooit ten koste gaan van de veiligheid. Alle ramen moeten altijd vrij zijn van ijs en mist en ook in het licht, bijvoorbeeld in de schemering.
Over het algemeen raden we kopers van e-auto’s aan om de kofferbak in de winter zo vrij mogelijk te houden.

Sommige fabrikanten bieden hun e-auto’s ook optioneel aan met een warmtepomp, die de batterij-energie veel efficiënter kan gebruiken voor verwarming, dan zonder. Daarom adviseren wij indien u een e-auto aanschaft ervoor te zorgen dat deze is voorzien van een warmtepomp.

Krijgt u door welke rede toch pech en dient u onverhoopt een keuze te maken hopen wij u graag van dienst te zijn met onze pechhulp vergelijk website.

Het bericht E-Auto’s in de winter – Hoe lang gaat de batterij mee? verscheen eerst op Pechhulp-Vergelijk.com.